למעלה
ז) והנה במאי דחזינן מדברי
מהרש"ם הנ"ל שהביא דברי הרא"ש דכל היכא שרוצה לבנות
בנין ביהכ"נ חדש גדול
מהראשון וא"א לבנותו עד שיסתור את הקיים דשרי לסותרו אע"ג
דלית ביה תיוהא. לכאורה יש לעיין
בזה מהא דהביא מרן בב"י (סי' רעו ד"ה יש בו
דבק) את דברי הר"י אסכנדרני נוהאי
ר"י אסכנדרני הוא ניהו הגאון רבי יוסף
אסכנדרני ז"ל, אשר כתב עליו
הרדב"ז בתשובותיו (ח"ב סי' תקצו) ואני הכרתי את החכם
הזה בצפת בהיותי בן י"ג שנה
ובלי ספק היה חסיד גדול וירא שמים, ובקי בתלמוד
ובמדרשים. ע"ש. וראה גם בשם
הגדולים ח"א (מער' י אות תלד) שהזכירו בשם מהר"י
סכנדרני. ע"ש. וראה גם
בשו"ת מהר"י בי רב (סי' נה) שכתב בתשובתו למהרלב"ח,
בזה"ל: והראתי ב' מפרשים
ה"ה הרב מו"ה יוסף אסכנדרני שהיה בקי וחבר להר"ע
ברטנורא הנודע בעבוה"ק, ועשה
פי' על ר"י בן הרא"ש וכו'. ע"ש], שעמד לבאר (בטור
או"ח סי' לב) בענין מחיקת שם
הויה ב"ה, שאסור למוחקו אפילו כשעושה זאת לתיקון.
[כי הא דעובדא דידיה התם בענין אות ה"א אחרונה של
שם הויה ב"ה, שהרגל שלה נדבקה
כחוט השערה בגג האות שלא בדיבוק
גמור עד שנראה כאות חי"ת, דבכה"ג שנראה כחי"ת
פשיטא דמותר למחוק כיון דלא חשיב
כאות כלל, אלא מאי הוי בכה"ג שנדבק מעט כחוט
השערה שאם ימחוק רק הדיבוק
הו"ל חק תוכות, ואם ימחוק את כל הה"א חשיב כמוחק שם
הויה ברוך הוא, יג כי הביא
שם ראיות דבמחיקת אות אחת משם הוי' נמי איכא איסורא
דלא תעשון וגו'], וכתב שם, דאין
להביא ראיה מהנותץ אבן מהמזבח, שאם עושה זאת
לתיקון שרי דרק דרך השחתה אסור
כמו שמצינו בבני חשמונאי שנתצו מזבח שבנה עזרא
מפני שחיללוהו היוונים כדאיתא
ביומא, [ועי' בחידושי הגהות בטור (שם אות ד) שהעיר
ע"ז דלא מצא כדברים אלה
בש"ס ולא ידוע מקומו. ע"ש. אמנם עי' בשו"ת חתם סופר (ח"ו
רס"י ח) דאת מקורו הראה,
דזהו בריתא במס' עבודה זרה (נב ע"ב). ע"ש], וא"כ נימא
כשם דהתם בכה"ג דמכיון
לתיקון שרי וליכא ביה משום לא תעשון וגו', הכ"נ בענין
מחיקת שם השם, דהתם שאני דאי אפשר
לנו בלא מזבח וגם אי אפשר לנו לבנות מזבח
במקום אחר במקדש שמקום המזבח
מכוון ביותר כדאיתא ביומא, אבל הכא אפשר לגנוז
היריעה. וכן הורה הרמב"ם
בתשובה על יריעה שנתקלקל בה השם שגונזים אותה. עכת"ד.
ע"ש.
ולכאורה ע"פ דבריו אלו של
מהר"י אסכנדרני שעמד לחלק דרק בענין המזבח שרי לנתצו
כיון שהיו צריכים את מקומו בדוקא,
וא"א לשנותו בשום אופן למקום אחר, משא"כ בענין
היריעה דס"ת שיכולים לגונזה
ויקח אחרת וכו', א"כ לפ"ז יש לומר גם הכא בענין
ביהכ"נ אע"ג שעיקר
כוונתו הוא להגדילו ולהרחיבו, אבל מכיון דהיא עדיין שלימה
ואין בה שום תיוהא רק רוצה
להגדילה הרי סו"ס לא חייב לבנותו במקום הזה דוקא
דאפשר לו במקומות אחרים, (דבשלמא
אם יש בה תיוהא ואינו ראוי לשימוש דליכא ברירה
שחייב לנתצו ע"מ לבנותו וזה
הוי כיש בשם הויה ב"ה דיבוק גמור דשרי למוחקו, אבל
הכא שהיא שהביהכ"נ עדיין שלם
רק רוצה להדר בו ולהרחיבו זה הוי כדיבוק קל דאסר
מהר"י אכסנדרני למוחקו
ע"מ לתקנו כיון דסו"ס הוא עדין שלם), ולכן אפילו שיעלה לו
דבר זה בדמים מרובים וכו' לעשותו
במקום אחר ג"כ לא שנא דהא לא עדיף מענין המחיקה
דשם ה' דקאמר מהר"י אסכנדרני
דיחליף היריעה אע"ג דלפעמים דמיה מרובים, (ואע"ג
דקאמר נמי התם דאפשר לקדור אבל
אה"נ הרי אם א"א לקדור צריך לגונזה. וק"ל),
ובפשטם של דברים מהמובן מדבריו של
מהר"י אסכנדרני ליכא חילוק בין מחיקת שם השם
לענין נתיצה ודינם שוה, רק דחילק
בין ענין המזבח שא"א בענין אחר בשום אופן כלל
ולהכי שרי הנתיצה, משא"כ
בענין המחיקה דאפשר להחליף היריעה, ולעולם משמע דה"ה
נמי בענין הנתיצה כל שאפשר לו
בענין אחר באיזה אופן שהוא אה"נ דאסור לסותרו,
ואפילו שבדעתו לתקן להרוס את זה
הקיים ולבנות חדש מורחב במקומו, דהרי כולי מילי
דמהר"י אסכנדרני מיירי בעומד
לתקן, וא"כ היכי קאמר מהרש"ם דלצורך בנין ביהכ"נ
אחר גדול ורב מהראשון שרי להרוס
ע"מ לבנות אפילו שאין בו תיוהא. וק"ל. ודו"ק.
(ובאמת לפ"ז יש לבאר בענין הגמ' דב"ב (ג
ע"ב) דבבא בן בוטא אסביה עיצה להורדוס
להחריב המקדש ולבנותו שוב
אע"ג שעשה זאת רק ע"מ לבנותו יותר בפאר ויופי ולא הוי
ביה תיוהא למ"ד השני בגמ' שם
דקאמר אב"א מלכותא שאני וכו' וכמ"ש בשו"ת משאת
בנימין (סי' לג), כי התם הסתירה היתה
לצורך בנין מורחב משום דלא היה אפשר לבנותו
במקום אחר כלל, יד שהרי
מרום מראשון מקום מקדש אלוקינו וא"א לשנות את מקומו
וחשיב כתיוהא דלא אפשר, ולא דמי
לס"ת שאפשר ביריעה אחרת אלא הוי דומיא דמזבח
החשמונאים, וכיון דרצה לפאר
ולרומם את בית אלוהינו דאיכא ביה משום זה אלי ואנוהו
וגו' (דלדעת הראב"ד הוי מצוה
דאוריתא כנ"ל בדברינו), ולא היה אפשר בדרך אחרת כלל
משרא שרי. וק"ל. ושו"ר
כיו"ב מתפרש מדברי החת"ס בתשובותיו (חאו"ח רס"י לג ד"ה
יקרתו) שעמד לדון שם בענין סתירת
ביהכ"נ ישנה ע"מ לבנות חדש במקומו, כיון דחזי
ביה תיוהא, וכתב דנהי דלגבי שמות
הקדושים לא ברירא ליה למהר"י אסכנדרני למחוק
לצורך תיקון, שאני הכא, משום דהתם
הרי אפשר בגניזת היריעה והכא לא אפשר, ושפיר
איכא למילף ממזבח דהחשמונאים.
ע"ש. וה"נ בענין ביהמ"ק הוי כאי אפשר ושרי לנתצו
ע"מ לבנות חדש מפואר במקומו.
ודו"ק).
וכן בקודש חזיתיה להגרי"ח
בשו"ת רב פעלים ח"ב (חאו"ח סי' כ) ד"ה ועוד הנה וכו',
שהביא שם את דברי הגאון רבי משה
תאומים בשו"ת דבר משה (סי' סט) שכתב לבאר דדין
זה דנתיצת אבני ביהכ"נ שלא
כדרך השחתה רק סותר ע"מ לתקן, הוא תלוי בפלוגתא דקמאי
לענין מוחק השם ע"מ לתקן אם
עובר בלאו דלא תעשון וגו' או לא, וכתב הגרי"ח לבאר
כי הנה האוסר במחיקה הוא
מהר"י אסכנדרני הנ"ל דס"ל דאף לצורך תיקון אסור למחוק,
רק כשנפסל צורת האות לגמרי דאז
בטלה קדושתה, והרמ"א בשו"ע יו"ד (סי' רעו סי"א)
פסק כסברא זו, וגם נראה קצת דמרן
שקבלנו הוראותיו גם הוא ס"ל כשיטת הר"י
אסכנדרני ז"ל, כי הביא דבריו
בבית יוסף שם, ואיכא רבים דקיימי בסברא זו. וממילא
לפי דברי הרב דבר משה, דתלא הא
בהא נמצא דלהר"י אסכנדרני ודעימיה ס"ל דגבי נתיצה
נמי אסור אפילו ע"מ לבנות
ולהשביח כל היכא דהבנין חזק ולית ביה תיוהא. עכת"ד.
ע"ש. והרי מבואר בדברי
הגרי"ח דלדעת הר"י אכסנדרני אסור לנתוץ הביהכ"נ רק ע"מ
להרחיבו וליפותו אם אין בו תיוהא.
וכן ראיתי ג"כ בפמ"ג או"ח (סי' קנא במשב"ז
סק"ג) שכתב על דברי
הט"ז (הנ"ל) דאסר נתיצת דבר מביהכ"נ, דהרמב"ם (בפ"א מהל'
בית
הבחירה הי"ז, ופ"ו מהל'
יסודי התורה ה"ז) כתב, הנותץ דרך השחתה דוקא, ואמנם קשה
דהא חד אזהרה הוא מוחק השם ונותץ
אבן (בדברים יב ד) מלאו ד "לא תעשון כן" וגו',
וכי היכי דמוחק שם השם אפילו לתקן
אסור כמבואר בש"ך יו"ד (סי' רעו סקי"ב) ה"ה
נותץ כן, והכ"מ בהל' בית
הבחירה (שם הי"ז) פירש השחתה אסור הא נותץ לתקן שרי,
ולכן ביאר הפמ"ג דאיכא חילוק
בין נותץ למוחק, דבנותץ לתקן אם לא יתקן יפול ולכן
שרי, ואה"נ בנותץ שלא לתקן
אלא רק רוצה להוסיף תועלת אה"נ דאסור. ע"ש. וא"כ
מתבאר מדברי הפמ"ג הללו נמי
דכל אשר הוא רוצה רק להוסיף פאר והרחבה בביהכ"נ, ולא
חזי ביה תיוהא שצריך לתקנו
מנפילה, אה"נ דאסור לתקנו כי הא דאסור למחוק שם ה'
ע"מ לתקנו בתוספת הידור.
איברא דהנה מצאתי בס"ד
בחת"ס בתשובותיו (ח"ו סי' ח) ד"ה הנה הר"י וכו', שעמד
לחלוק שם על מהר"י אסכנדרני
הנ"ל, וכתב דלעולם מותר למחוק שם השם לצורך תיקון.
וכתב להביא ראיה מענין יריעות
המשכן דאמרינן במס' שבת (עה ע"א) יריעה שנפל בה
דרנא קורעין בה ותופרין בה, והרי
פשוט הוא דבקריעת היריעה עובר על לאו דלא תעשון
וגו' כענין מחיקת השם, וכמבואר
במס' מכות (כב ע"א) דהמבשל בעצי הקודש עובר בלאו
דלא תעשון וגו' וה"ה בכל
מקלקל כלי הקודש, וחזינן דאפילו הכי פשיט להש"ס דלצורך
תיקון שרי ואע"ג דאפשר
בגניזה, וה"ה נמי די"ל דלצורך תיקון מותר למחוק שם ה',
דהרי כאמור הכל מלאו אחד דלא
תעשון וגו' נפיק, ומדילפינן הקורע ע"מ לתפור לחייב
בשבת מתופרי יריעות, ש"מ שלא
היה ע"י גרמא בעלמא אלא קריעה להדיא קרעו, וגם פשוט
דתופרי יריעות לא עשו ע"י
אמירה לנכרי, וא"כ שפיר מוכח מהכא היתר מחיקת השם
לצורך תיקון. עכת"ד.
ע"ש.
וראה עוד בדבריו בחיו"ד (סי'
רסד) דגם שם עמד על דבריו של מהר"י אסכנדרני ושפך
עליהם סוללה להקשות עליו ולדחות
את דבריו, וכתב, דמה שהביא מענין נתיצת המזבח
ודחה דשאני התם שלא היה אפשר
באופן אחר וכו', נעלם ממנו גמ' ערוכה דע"ז (נב ע"ב)
דאמרינן התם דמזבח ששקצו אנשי
יוון היה חולין גמורים ומצאו לו מקרא מלא "ובאו בה
פריצים ויחללוה", מכיון שבאו
בה פריצים נתחללה. ופרש"י מכיון שנכנסו נכרים להיכל
יצאו כליו לחולין, וכיון דנפקו
לחולין קנינהו בהפקירא. ע"כ. וא"כ ממילא אין בו
כבר איסור נתיצה. וכן צריכים לומר
במ"ש רש"י במגילה (כט ע"א) ד"ה דשף ויתיב,
ובנאוהו יכניה וסיעתו מאבנים ועפר
שהביאוהו עמהם בגלותן לקיים מ"ש "כי רצו עבדיך
את אבניה ואת עפרה יחוננו".
ע"כ. וקשה מי התיר להם להוריד מקדושת ביהמ"ק
לביהכ"נ, אלא על כרחך כיון
שבאו בה פריצים נתחללו. וכן נמי מצינו בנחמיה (פרק ב)
שהיה שובר בשערי ירושלים הנשארים
מבית ראשון ע"מ לבנות חדשים, ואיסור הנתיצה הוא
גם בזה, שהרי הוא בכל דבר שהוא קדוש
כעין המבואר בגמ' דמכות הנ"ל בשורף עצי
הקודש וכו', אלא מבואר דמכיון
שהיתה הנתיצה ע"מ לתקן מותר. ומזה היה לו למהר"י
אסכנדרני ללמוד, ולא שייך הכא
דחייתו הנ"ל משום שאי אפשר בענין אחר, דהרי חומת
ירושלים לא היתה מכוונת ביותר,
והיו יכולים להוסיף על העיר ועל העזרות כמבואר
רפ"ב דשבועות, ואפ"ה
היה שובר ע"מ לבנות, וזה היה ראיה נכונה יותר ממזבח ששקצו
אנשי יוון, אלא שגם זה אינו, מטעם
הנ"ל שמכיון שבאו פריצים בבית ראשון נתחלל
והותר לנתצו.
והוסיף שם החת"ס על הראיה
מהגמ' דשבת (עה ע"א) בענין היריעות שאם נפל ביריעה
דרנא קורעין בה ותופרין אותה, דהא
מבואר בתוס' (שם) שקורעין אותה לגמרי מראשה
לסופה, וע"כ מיירי אחר שכבר
נשתמשו בה במשכן, דבתחילת עשייתן לא היו עושין כן
דאם לפני מלך בשר ודם אין עושין
כן ליקח קרוע לפני ממ"ה הקב"ה עאכ"ו, אע"כ מיירי
הכא בשכבר נשתמשו בה למשכן, דאז
לא בנקל גונזין אותה אלא מתקנין בה ככל האפשרי
שלא להביאה לידי גניזה,
ואע"פ שכשהיו קורעין בה הוא אסור מלא תעשון כן וגו', על
כרחך כיון שעשה ע"מ לתקן לית
לן בה. ועוד הביא שם ראיה מהגמ' דערובין (י ע"ב)
דאמרינן התם מכתשת של משה נתפגמה
והביאו אומנים ותיקנו, ולא היתה מפטמת כמו
שהיתה, נטלו תיקונה והיתה מפטמת
כמו שהיתה. וקשה מי התיר ליטול תיקונה, הלא
מכתשת כלי שרת הוא למסקנת
הש"ס בשבועות (יא ע"א) וכל תיקון המחובר הוא כגוף
הכלי, וההסרה היא שבירתו
ואפ"ה הותר לצורך תיקון. והביא שם החת"ס עוד ראיות,
ואח"כ כתב, ומכיון ששניהם
בלאו אחד נאמרו נתיצת המקדש ומחיקת השם, א"כ ממילא דין
אחד להם, ואין להתעקש דשאני נתיצת
המקדש שהותר מכללו במשכן שהורידוהו בנסוע
המחנות כמתבאר בגמ' שבת (לא
ע"א) גבי סותר ע"מ לבנות במקומו, די"ל דמחיקת שם השם
נמי הותר מכללו בסוטה [שמוחקים בו
שם ה']. וא"כ דמצינו היתר לקרוע היריעה ולהסיר
טלאי המכתשת ע"מ לתקן,
ה"ה. נמי דמותר עכ"פ לקדור ה' וכו' ואין צריך לגנוז
היריעה כמ"ש מהר"י
אכסנדרני. עכת"ד. וראה גם במהר"ם שיק בביאורו על תרי"ג מצוות
(מצוה תלח, ל"ת רנב) שעמד לחזק שם את דחיותיו
הנ"ל של רבו החת"ס על מהר"י
אסכנדרני. ע"ש.
חזינן מהכא כי רבינו החת"ס
מפלג פליג על דברי מהר"י אסכנדרני שאוסר את מחיקת שם
ה' לצורך תיקון, וס"ל דשרי,
וה"ה נמי דשרי נתיצת המקדש וכליו כל שעושה זאת לצורך
תיקונם, ולא רק במקום שאינו יכול
בכלל ללא כן, אלא בכל גווני שעושה לצורך תיקון
שרי. ואיברא דהגרי"ח
בשו"ת רב פעלים הנ"ל ח"ב (חאו"ח סוס"י כ) הזכיר את דברי
החת"ס הללו, וכתב עליו כי
הנה הגאון מהר"ם ליב בספר איל המילואים הל' סת"ם (סי'
רעו דף עט) תירץ את כל קושיותיו
של החת"ס, וחיזק את סברת מהר"י אסכנדרני בטוב
טעם ודעת. ע"ש. מ"מ הנה
הרדב"ז בתשובותיו ח"ב (סי' תקצו) עמד נמי בשאלה דמהר"י
אסכנדרני הנ"ל, בס"ת
שרגל ה"א אחרונה דשם הוי"ה ברוך הוא דבוק בגגה בדיבוק דק
שלא נראה אלא בעיון אם מותר
למוחקו, והביא שם ג"כ את דברי מהר"י אסכנדרני הנ"ל
בשלמותם, ואח"כ כתב דיש
ללמוד מדבריו שאם אין סופר לסלק היריעה או לקדור, ואין
להם ספר אחר שמותר לגרור ולתקן.
[ובפשטות נראה דדייק הכי מהא דעמד מהרי"א לחלק
בין נתיצה דאבני המזבח למחיקת שם
השם, דבאבני המזבח לא היה אפשר בענין אחר ולהכי
הוה שרי לנתצם, משא"כ במחיקת
השם שאפשר להחליף היריעה וכו', וממילא משמע דכל כי
הא במחיקת השם שאין מי שיחליף
היריעה וכו' הוי נמי כלא אפשר כלל וממילא שרי
למוחקו. וק"ל].
ואח"כ המשיך הרדב"ז
וכתב, ואני הכרתי את החכם הזה [מהר"י אסכנדרני] בצפת בהיותי
בן י"ג שנה, ובלי ספק היה
חסיד גדול וירא שמים ובקי בתלמוד ובמדרשים, אבל היו
בדורו גדולים ממנו. ולכן מלאני
ליבי להתיר ספיקו ולהורות שמותר לגרור רגל הה"א
ולתקנו, חדא, דלא ראינו לאחד מן
הראשונים שחלק בזה ויפה עשו, כיון שנפסל השם הרי
הוא מחוק ועומד ומותר לתקנו דאין
מוחק אחר מוחק, וכי מפני שקורין אותו ה"א יהיה
המוחק עובר, וכי מפני טעותו של זה
יהיה זה עובר, ותו כי לפי שיטתו אפילו שתהיה
דבוקה לגמרי קורין אותה ה"א,
כי צורת החי"ת משונה מצורת הה"א בגופה ממש בזולת
דבקות הרגל, גם לפי הענין קורין
אותה ה"א, וכי היכי שהוא מודה כשנדבקה לגמרי
שיכול לתקן, אף בזו יכול לתקן.
והאריך הרדב"ז שם להקיף את דבריו של מהר"י
אסכנדרני בחבילי קשי"ן, וכן
עמד לדחות שם את הראיה מהמזבח שנתצו אותו בני
חשמונאי, דהא אמרינן בגמ'
דע"ז דקרא אשכחו ודרוש "באו פריצים וחללוהו", מכיון
שנכנסו עכו"ם להיכל יצאו
כליו לחולין, וכיון דנפיק לחולין קנינהו בהפקירא והוו
להו כדידהו, ולכן פשיטא דמותר
לנתצו שהרי לא נשאר בהם קדושה, [והוא כדחיית החת"ס
הנ"ל שדחה כן מדנפשיה ולא
זכר שר מדברי הרדב"ז הללו], וכן הביא ראיה מהא דכתוב
שם על בשרו דהגמ' בשבת (קכ
ע"ב) דשרי ליה לטבול, וזה אע"ג שהוא פסיק רישא שימחק
שם השם, אלא ודאי כיון דדרך השחתה
הוא דאסור, וזה אינו מתכוון להשחתה, והוי נמי
צורך מצוה שרי. והכ"נ
בס"ת איכא צד מצוה לתקן הספרים. [הן אמת דבפשט דברי הגמ'
דשבת שם מתבאר, דהא דשרי לטבול
הוא מטעם דהוי גרמא (עי' היטב בערוך השולחן
להגרי"מ עפשטיין חיו"ד
(סי' רעו סעיף לו - לז): ע"ש). אמנם אולי יש לומר דס"ל
להרדב"ז כדברי הנודע ביהודה
במהדו"ת (חאו"ח סוס"י יז) דס"ל שגרמא במחיקת שם השם
מותר רק לצורך מצוה, ואשר כבר
הארכנו בזה בס"ד במקום אחר (הוא כאן בספרינו בסימן
לעיל סימן יג), וא"כ נמצא
דעיקר ההיתר הוא מפני המצוה. וק"ל]. וגם עמד לדייק מהא
דאמרינן "המאבד שם מן
השמות" דמשמע דוקא בדרך השחתה, וכן מבואר נמי מדברי הרמב"ם
בהל' יסודי התורה שכתב "דרך
השחתה" כמה פעמים באותו הפרק. ולכן העלה שם הרדב"ז,
דלעולם. שרי למחוק ע"מ לתקן
גם בכה"ג שרגל הה"א דבוק לגגה בדיבוק קל ודלא כמהר"י
אכסנדרני. ע"ש. וראה גם בדברי
הרדב"ז (ח"א סי' עז). ע"ש.
הראת לדעת כי החת"ס
הנ"ל נמצא בשיטת הרדב"ז לחלוק על חידושו זה של מהר"י
אסכנדרני שאוסר מחיקת שם ה' לצורך
תיקון, וגם הם ב' נביאים שנתנבאו בסגנון אחד
לדחות דבריו ממה שהביא ראיה ממזבח
ששקצו בני יון שהחשמונאים ניתצוהו וכו' די"ל
שאני התם שכבר יצא לחולין, (ועתה
ראיתי בס"ד ג"כ בשו"ת שואל ומשיב מהדורא תנינא
(ח"ד סי' ערה) ד"ה ובזה הן נסתר וכו', שמתבאר
מדבריו דמסכים לסברת נמי הרדב"ז
הנ"ל, דכל שמוחק שם ה'
ע"מ לתקנו שרי. ע"ש היטב דבריו), וממילא סרה ג"כ ההערה
הנ"ל שיהיה אסור לנתץ מאבני
המזבח והמקדש וביהכ"נ לצורך תיקון באופן שאין בו
תיוהא אלא רק להרחיבו, דלעולם
הדין הוא דשרי כל שעושה זאת לצורך תיקון כל שהוא,
אפילו רק להרחיבו או ליפותו,
ומיושבת הקושיא שהקשנו על דברי מהרש"ם.
אמנם מה נעשה ביום שידובר בנו
מדעתו דעת עליון של אדונינו מרן ז"ל, דחזינן שבב"י
יו"ד (סי' רעו) הביא את דברי
מהר"י אסכנדרני דאוסר למחוק שם ה' לצורך תיקונו,
והן אמת דבשו"ע (שם) לא
הזכיר מרן כלל להאי דינא דמהר"י אכסנדרני, מ"מ הנה מדברי
הגרי"ח בשו"ת רב פעלים
הנ"ל (ח"א חאו"ח סו"ס כ) מבואר שהוא מבין בדב"ק דמרן
ז"ל
דס"ל בהא כדעת מהר"י
אסכנדרני, כיון שהביא את דבריו בב"י וגם איכא פוסקים רבים
דקיימי בסברא זו דאסור למחוק שם
השם אפילו לצורך תיקון. ע"ש. [ונראה דכוונת
הגרי"ח בזה לומר ע"פ
הכלל שהבאנו לעיל בדברינו, דכל הלכה שהזכירה מרן בב"י אע"ג
שלא הזכירה אח"כ בשו"ע
י"ל דהכי ס"ל לדינא, ורק אם יש חולקים על הלכה זו שהביאה
בב"י י"ל דלהכי השמיטה
בשו"ע משום דחזר בו מנה ולא ס"ל הכי לעיקר דינא, והיינו
דבא הגרי"ח ז"ל לרמוז
בזה דהרי בהלכה זו רבים ושלימים עומדים ומסכימים לדברי
מהר"י אכסנדרני וא"כ
צ"ל דאע"ג דהשמיטה מרן ז"ל להלכה זו מהשו"ע סו"ס כיון
שהביאה בב"י ש"מ
דס"ל הכי. וק"ל]. ויש לציין דהנה בשו"ת נודע ביהודה מהדו"ק
(חיו"ד סי' עה - עו) ד"ה ואין לדחות וכו',
מובאת שם תשובת הגאון מוהר"ר טיאה
ווייל, שכתב בין היתר בתשובתו שם,
שיש הרבה דעות דמתירין למחוק את השם עצמו
בשביל תיקונו, דבענין זה לא נאמר הלאו
דלא תעשון כן וגו', ואע"ג דלא קיי"ל הכי,
אפ"ה בנטפלין לשם השם כ
"אלוקינו" וכדו' אפשר דלכו"ע שרי וכו'. ע"ש. [ותשובתו זו
של מהרי"ט ווייל נדפסה עתה
בתשובותיו שו"ת רבי ידידיה טיאה ווייל (סי' סט).
יעו"ש].
והנה בשו"ת בית דוד
(סוס"י ז) הביא את דבריו אלה של הגרי"ט ווייל שכתב דהרבה
דעות מתירין וכו', וכתב ע"ז,
ותמהני על דבריו דבעניותי לא מצאתי שום דעה שתסבור
כן, זולתי בעל שלטי הגיבורים, וגם
הוא לא כיון לזה, ואף אם כיון לזה ודאי דבריו
דחויים, וכמו שהשיג עליו
בשו"ת משאת בנימין, וא"כ איך כתב הרב הנ"ל דיש בזה
"הרבה דעות להתיר". ע"ש. וראה גם בשו"ת
חכמת שלמה (סוס"י יא) שכתב, וגם בהיתר
התשב"ץ במוחק ע"מ לתקן
[וכוונתו לדברי הרשב"ץ בתשובותיו (ח"א סי' ב) שכתב שם,
דמותר למחוק שם ה' לצורך תיקון.
ע"ש], כבר כתבו בשו"ת חינוך בית יהודה והפרי
מגדים, דמסתימת השולחן ערוך וגדולי
האחרונים מבואר דגם ע"מ לתקן אסור, ואטו
ניקום ונסמוך איחיד במקום רבים.
ע"ש. והביא דבריו ג"כ בס' כרב יעקב (סי' ז הערה
1). ע"ש. וראה בשו"ת יהודה יעלה למהר"י אסאד
חיו"ד (סי' רסט) מש"כ בענין זה.
ע"ש. וראה גם בהערות
הגר"י סופר בחו' מוריה (גליון קמט סיון תדש"מ ע"מ עט אות
נה) במש"כ להעיר על דבריו של
מהר"י אסאד בתשובה הנ"ל. ע"ש.
ויש להוסיף, כי הנה מה שהביא הבית
דוד את דברי שלטי הגיבורים וכתב עליו דהוא ס"ל
דמותר למחוק שם ה' לצורך תיקון.
בפשטות נראה כוונתו לדברי שלטי הגיבורים במס'
שבועות פרק שבועת העדות (דף טז
ע"א בדפי הרי"ף דפוס וילנא אות ב) שכתב שם וז"ל:
ונראה דאפילו עושה מעשה אלא
שמכיון לתקן שפיר דמי, כדאיתא בהל' סופרים וכן משמע
בהגהות מימוניות פ"ו מהל'
יסודי התורה, ז"ל, אבל דיו שנפל על הכתב מותר למוחקו
שלא היתה כוונתו אלא לתקן.
ע"כ. הרי דאע"פ שהוא מוחק שם ה' להדיא אפ"ה שרי כיון
דכוונתו לתקן, ואין לומר דאותה
מחיקה שהתיר שם ההגה"ה היינו היכא שהמחק גופו הוי
תיקון, דא"כ תקשי לך במאי
עסקינן אי טיפת הדיו שנפלה אינה בענין שמחקה האותיות
אלא שנדבקו זה לזה, ובא להתיר
להפרידן מאי מחיקה שייך הכא, ואי זה סלקא דעתין
הוה לן לאסור בענין זה כיון שאינו
נוגע באותיות השם, וא"ת דמיירי שנפלה הטיפה
בתוך אות השם והתיר לנו להסירה
מתוכו, אכתי אין כאן בכה"ג מטעם מחיקה אלא מטעם
חק תוכות הוא דאיכא, אלא ודאי
דמיירי בענין שמוחק את השם להדיא ואפי' הכי שרי
אע"פ שאין במחיקה ההיא תיקון
כיון שהוא לצורך תיקון, ודכוותא פרש"י פ"ג דבכורות
גבי פרה אדומה שיש בה שערות שראשן
משחיר ועיקרן מאדים, שיכול לגזוז ראשי השחור
במספרים ולא חיישינן לאיסור גיזה,
כיון שאינו מתכוין לגוז אלא לתקן הפרה, ואע"פ
שהוא גוזז בהדיא וכו'. ע"ש.
הן אמת דקצת יש מקום להתבונן
בדבריו אלו של שלטי הגיבורים, דהיכי יליף לה להאי
דינא דמותר למחוק שם השם לצורך
תיקון מדבריו הנ"ל של ההגהמ"י, דלכאורה התם
בהגהות מימוניות הא דשרי למחוק
לשם השם הוא כיון שנפל עליו דיו ומחק את השם
לגמרי וממילא ליכא כבר לשם השם
שהוא מחוק ועומד, משא"כ במקום ששם השם ניכר מנין
לנו דשרי למוחקו. ובאמת ראיתי
בשו"ת משאת בנימין (סי' נז) סוד"ה נראה דודאי
וכו', דברישא דמילתיה הביא שם את
דברי שלטי הגיבורים הנ"ל שמבואר בדבריו דמותר
למחוק שם השם לצורך תיקון, ודן
מיניה לנידון דידיה בסופר ששכח לכתוב אות יו"ד
במילה "אלוהינו", וכתב
"אלוהנו" בלי אות יו"ד, אי שרי למחוק את הנו"ן והו"ו של
אלוקינו ע"מ להוסיף את
היו"ד, וכתב דקשה להתיר בנידון דידיה כיון דאפשר שהיות
והמילה אלוקינו נקראת כמות שהיא
גם בלי יו"ד, אפילו תיקון לא בעי וממילא אסור
למוחקה וכו' ואפילו שלטי הגיבורים
נמי אסור. ובסוף דבריו שם כתב, גם מה שכתבנו
לעיל בשם שלטי הגיבורים דאפילו
בשם עצמו יכול למחוק כדי לתקנו, לא ידעתי מי התיר
לו כזה ומנין למד זה, והראיה
שהביא מטיפת דיו לא דמי כלל, דהתם כבר נמחק צורת
האות לגמרי, ואין המוחק עושה מעשה
כלל דהוי מוחק אחר מוחק, וכן משמע מדברי
מהרא"י בכתביו (סי' עב),
ובהדיא כתב הב"י ביו"ד (סי' רעו) בשם מהר"י אכסנדרני
שאפילו למחוק ע"מ לתקן אסור,
וא"כ ליתא להא דשלטי הגיבורים, ולא בריר לן כלל
למשרי בנ"ד כה"ג. אם לא
שאפשר לומר דכל הני רבותא דאסרו למחוק כדי לתקן היינו
דוקא באותיות עצמן של השם שקדושתן
קדושה דאוריתא, משא"כ במה שנטפל להשם שקדושתן
הוא דרבנן וכמ"ש הרמב"ם
בפ"ו מספר המדע דבמוחק עצם השם הוא לוקה מדאוריתא והמוחק
אותיות הנטפלות אינו לוקה אלא
מכין אותו מכת מרדות. עכ"ל. ע"ש.
והרי מבואר בדבריו של המשאת בנימין
כההערה הנ"ל, דאין ללמוד מדברי ההגהמ"י הללו
לענין מחיקת שם השם, דשאני התם
כשנפל הדיו על האות שנחשב כנמחק לגמרי. [הן אמת
כי הנה לכאורה שלטי הגיבורים
בהמשך דבריו (שם) נגע בנקודה זאת, שכתב שם, דאע"ג
דבטיפת דיו חשיב מוחק אחר מוחק,
מ"מ הא איכא בהכי איסור דרבנן כהמטיל מום בבכור
בעל מום וכו'. ע"ש. וכנראה
אולי שהרגיש בההערה הנ"ל, דהרי ההגהמ"י מיירי בנפל
טיפת דיו על האות ואיך ניליף
מיניה לענין מוחק שם השם להדיא, ולכן ביאר דאף
בכה"ג שנפל טיפת דיו עדין
איכא איסורא וכו'. ושו"ר בס"ד שבשו"ת רמתיים צופים