שו"ת עטרת פז חלק ראשון כרך
ג - אה"ע, מילואים סימן ב עמוד קיא
מה שהבאנו לומר דיש להקל דלא חשיב
פצוע דכא במה שאינו יכול ללדת כיון שהשפעת נזק
ההקרנות האלה לא פגע בביצים או
בגיד אלא רק פגע בפנימיותו בחדרי וכלי ההולדה
הפנימיים שבגופו וכל כה"ג לא
נפסל דחשיב כשותה כוס של עיקרין וכו'. ע"ע בשו"ת
ציץ אליעזר ח"י (סי' כה פרק
כד אות ג) שאגב אורחיה שעמד לדון שם אודות מבוגרים
העושים ניתוח פרוסטט בדרכי השתן
וכו', והביא שם את דברי החזו"א אבה"ע (סי יב אות
ז) שכתב לבאר דמדלא הוזכר בגמ' דאף
פציעה בשבילין שבפנים הוי פצו"ד, משמע דאינו
נפסל אלא דוקא אם נפצע ונידך בגיד
ובבצים ובחוטין שלהם, אבל לא החוטים הפנימיים
שבתוך הגוף ואף אם נסתרס ע"י
כריתת השבילין בתוך הגוף מ"מ אינו נאסר בקהל ודינו
כשאר עקר וסריס חמה וכמ"ש
תוס' בסוטה (כו ע"א ד"ה אשת). ע"כ. והוסיף הרב ציץ
אליעזר וכתב ע"ז, שכן כתב
לבאר גם בס' כסא דהרסנא שעל שו"ת בשמים ראש (סי' שמ)
שכתב שם, ואפשר נמי דענין פיסול
בקהל ראינו שתלו חכמינו בגיד ובבצים ובחוטין,
אבל לא בכלי הזרע הכנוסים תוך
הגוף דשוויה כעין טומאה בלועה. ע"ש. וראה גם בשו"ת
מנחת יצחק ח"ב (סי' קכג אות
י) שג"כ סמך על דברי הרב כסא דהרסנא הללו להתיר גבי
ניתוח פרוסטט דכיון דהניתוח נעשה
בשבילי הזרע הכנוסים בתוך הגוף ולא בשבילים
החיצוניים לכן אינו פסול מלבוא
בקהל. ע"ש. וראה גם בשו"ת חלקת יעקב (ח"ב סי'
כב). ע"ש. וממילא ה"נ
בנידון דידן י"ל כן שנזק השפעת ההקרנות היה רק בפנמיות
הגוף וכאמור בדברינו.
All rights reserved © 2003 Harav Pinhas Zbihi