* * * *
* * * * * * *
* * * *
* * *שו"ת עטרת פז חלק ראשון כרך ב -
יו"ד, הערות סימן יב הערה ה
ואיברא דכל כה"ג שיש לפני האדם קיום
מצוה דיכול לקיימה עתה באיזה שהוא אופן, אבל
אם יאחר את המצוה וימתין יוכל לקיימה
יותר מן המובחר, הנה מדתנן ביבמות (לט ע"א)
מצוה בגדול [האחין] לייבם או לחלוץ לא
רצה חוזרין על שאר האחין, ואם אחד משאר
האחין [שרוצה רק לחלוץ] תלה באח הקטן
עד שיגדל ושמא ייבם ולא רק יחלוץ, או הגדול
הנמצא כאן תלה בגדול האחין עד שיבוא ממדינת
הים שמא הוא ירצה לחלוץ או ליבם, אין
שומעין לו אלא אומרין לו עליך מצוה לחלוץ
או לייבם. ומפרשינן בגמ' (שם) דהיינו
טעמא שאין שומעין לו לחכות לאח הגדול
שבאחים שיחזור ממדינת הים וכן לאח הקטן שמא
ירצה לייבם, אלא תיכף ומיד אחד מהאחים
הנמצאים כאן חולץ מיד משום דשהויי מצוה לא
משהינן. ע"ש. וכ"פ נמי הרמב"ם
(פ"ב דיבום הלכה ח"ט) והטוש"ע אבה"ע (סי' קסא ס"ד)
דכל שיש כאן את הגדול שבבית אין ממתינים
עד שיגיע הגדול שבאחים ממדינת הים
דשהויי מצוה לא משהינן. ע"ש. ולכאורה
הרי עיקר מצות יבום היא על הגדול שבאחים
וכמ"ש (דברים כה ו) "והיה הבכור"
וגו' ודרשינן ביבמות (כד ע"א) מכאן שמצוה בגדול
לייבם, ואפ"ה אמרינן הכא דשהויי
לא משהינן להמתין עד שיגיע הגדול שבאחים ממדינת
הים. וכן נמי למ"ד דמצות יבום עדיף
ממצות חליצה (עי' יבמות לט ע"ב) לא ממתינים
עד שיגדל הקטן שמא ירצה לייבם, אלא אחד
הגדולים חולץ מיד. ומהכא משמע דאע"פ שאם
ימתין יוכל לקיים המצוה יותר מן המובחר
ע"י גדול האחים וע"י יבום, אפ"ה אין
להשהות המצוה ויש לעשותה מיד ובהקדם.
וכן דייק לנכון מדברי הגמ' הללו ביבמות
המג"א בשו"ע או"ח (סי'
כה סק"ב) גבי הא דכתב הרמ"א מדנפשיה דאע"ג שיש להתעטף
בטלית תחילה ורק אח"כ להניח תפילין
משום דמעלין בקודש ואין מורידין, מ"מ אם
התפילין מזומנים בידו ואין לו ציצית אין
צריך להמתין עד שיגיע אליו הציצית אלא
מניח התפילין מיד וכשיביאו לו הציצית
יתעטף בו, וביאר המג"א דהיינו טעמא משום
דשהויי מצוה לא משהינן ואע"פ שאם
ימתין יוכל לעשות אח"כ המצוה בהידור ויותר מן
המובחר, וכמתבאר מדברי הגמ' דיבמות הנ"ל.
והרי מבואר מהכי דכל שיש מצוה לפניו עליו
לקיימה תיכף ומיד ואין לו להמתין בה
כלל, אע"פ שאם ימתין יוכל לקיימה
יותר בהידור, דשהויי מצוה לא משהינן. [ועי'
בשו"ת פנים מאירות (ח"ב סימן
א) שכתב דדבר זה נלמד ממאי דקיי"ל (יומא לג ע"א)
דאין מעבירין על המצוות, והיינו אפילו
לעשותה יותר מן המובחר, שאם להקדים המצוה
עצמה בא ללמד הרי כבר אמרו (פסחים ד ע"א)
זריזין מקדימין למצוות. ע"ש]. וכן
מבואר נמי מדברי ספר חסידים (סי' תתעח)
שכתב שם: כתיב (תהילים קיט ס) "חשתי ולא
התמהמתי לשמור מצוותיך" לא יעכב
אדם את המצוה בעבור זה שאמרה תורה (שמות טו ב)
"זה אלי ואנוהו" התנאה לפניו
במצות כגון טלית נאה וספר תורה נאה, שלא יאמר אדם
כיון שיש לי טלית לקנות אמתין עד שיבוא
לידי טלית יפה מאד, אלא יקנה מיד הטלית
אע"פ שאינו יפה כל כך, וכן עיר שאין
בה ס"ת ויש שם סופר שיודע לכתוב אבל אינו
יודע לכתוב כל כך כמו סופר אחר שלא יבוא
כל כך בקרוב זמן, מוטב שיכתוב אותו
המצוי מיד אע"פ שאינו כותב יפה כי
על זה נאמר "חשתי ולא התמהמתי לשמור מצותיך".
עכ"ד. ע"ש. ומבואר עולה מדבריו
אלה של ספר חסידים כנ"ל, שיש לעשות המצוה שלפניו
תיכף ומיד ולא להמתין בה כלל אע"פ
שאם ימתין יוכל לקיימה יותר בהידור. ועי'
לרבינו החיד"א בביאור ברית עולם
ע"ס חסידים (שם) שכתב דמקורו של ס"ת בזה הוא
מדברי הגמ' דיבמות (הנ"ל) דשהויי
מצוה לא משהינן, דמוכח מהתם דלא משהינן המצוה
אפילו ע"מ לעשותה יותר מן המובחר.
ע"ש. ומפשט דברים אלה עולה דאין להשהות המצוה
כלל אפילו זמן מועט כדי לעשותה מן המובחר,
אלא יש לו לעשותה תיכף ומיד כמות שהיא
כדי להיות בכלל זריזין מקדימין למצוות.
ברם הנה מהר"י איסרלן בשו"ת
תרומת הדשן (סימן לה) כתב, כי אמנם שמהגמרא דיבמות
(הנ"ל) משמע דשהויי מצוה לא משהינן
אפילו כדי לעשותה מן המובחר, מ"מ היינו דוקא
במקום שיש להסתפק שאם ישהה תעבור ותפסד
המצוה כי התם ביבמות שיש חשש שאם ימתינו
עד שיגדל הקטן שמא ימות, או שלא יוכל
גדול האחים לחזור ממדינת הים, אבל במקום
שאין חשש שתפסד המצוה כגון ממדינה למדינה
[באר"י] שקרוב הדבר שהאח הגדול יחזור,
יש להשהות המצוה כדי לעשותה יותר מן המובחר.
ולפיכך העלה שם דהרואה את הלבנה
בחידושה בימי החול וליל מוצאי שבת הקרוב
הוא קודם עשרה ימים בחודש, שאפילו אם
יהיה בליל מוצש"ק מעונן וב' וג'
או ד' לילות שאחריו, עדיין יש זמן לברך עד חמשה
עשר בו, יפה להמתין ולברך על הלבנה במוצאי
שבת שהוא מצוה יותר מן המובחר לברך
במוצ"ש מפני שהוא מבושם ובגדיו נאים
[וכדאיתא במס' סופרים ריש פרק כ]. אבל אם
ליל מוצאי שבת הקרוב הוא אחרי עשרה ימים
בחודש שאם יהיה בו מעונן וב' וג' וד'
לילות שאחריו +אמר המחבר נר"ו נהירנא
כד הוינא טליא שמעתי דאמרי אינשי, דאפילו
אם יהיו ימים גשומים מאד בימי החורף,
מ"מ עד יום רביעי שבשבוע יפסקו הגשמים
ותזרח השמש, דכיון שיום זה הוא יום שנתלו
בו המאורות והשמש יצא על הארץ הוא כעין
יו"ט שלה שהחמה גוברת על הארץ, וכשהתבוננתי
כמה פעמים בדבר ראיתי שאף שזה אינו
מוחלט מ"מ קרוב לנכון הוא, שבודאי
איך ענין זה נוהג בתמידות ממש שתזרח השמש
ברביעי בשבת בימות הגשמים דיש יוצא מן
הכלל, מ"מ איכא ביה מילתא דו"ק ותשכח.
ובראותי דברי תרומת הדשן כאן, אמרתי דאפשר
שיש סמך לדברים אלה, ואע"פ שבודאי
ראיה ליכא מהא אפשר שזכר לדבר איכא, דהא
קאמר הכא תרוה"ד דאם עד ליל יום ד' שאחר
מוצ"ש לא יגיע יום ט"ו עדיף
להמתין לברך הלבנה עד מוצ"ש, כיון "שאפילו אם יהיה
מעונן במוצאי שבת וב' וג' וד' לילות אחריו
עדין יש זמן לברך ער ליל ט"ו" וכו',
ולכאורה מדוע נקט בדבריו רק עד ד' ימי
השבוע ולא יותר, אולם להנ"ל י"ל כי בהכי
ברור הוא דאפילו אם יהיה מעונן וירדו
גשמים ברציפות ללא הפוגה ממוצאי שבת מ"מ עד
יום ד' שבשבוע בודאי שיתבהרו השמים והקולות
והמטר יחדלון, כי תזרח השמש ויאספון
העננים דיו"ט שלה הוא יום שנתלו
בו המאורות והשמש יצא על הארץ, וממילא ביום ד'
בלילה שהוא ליל יום ה' יוכל כבר לברך
הלבנה. וק"ל.+ יעבור זמן הברכה אין להמתין
עד מוצאי שבת, שכל מקום שראוי להסתפק
שתעבור המצוה אין משהין אותה כדי לעשותה
יותר מן דמובחר. עכ"ד. ע"ש.
[וע"ע בדברי תרומת הדשן (סי' רסט) שכתב שם נמי
כיו"ב, לענין פדיון הבן שחל יום
ל"א של לידת התינוק ביום שבת, שאע"פ שאפשר
לפדותו ביום ו' באופן שיחול הפדיון בשבת,
מ"מ מאחרים הפדיון ליום א' כדי לעשות
הברכות והסעודה כתיקונם. ע"ש. והיינו
כמבואר מדבריו הכא דכל שאין חשש שהמצוה
תפסד עדיף להמתין כדי לקיימה יותר מן
המובחר]. וממילא מבואר מהכי דס"ל לתרוה"ד
דכל מאי דאמרינן שאין להשהות המצוה הוא
דוקא במקום שעלול להפסיד גם המצוה שאינה
מובחרת שלפניו, כגון שהוא לזמן מרובה
ויש חשש שימות וכדו' אבל אם אין חשש כזה
עדיף להמתין. ולכאורה משמע אפילו לזמן
מרובה.
וראה בשו"ת שבות יעקב (ח"א
סי' לד) שעמד לדון שם במי שיש לו ד' מינים כשרים, אלא
שאינם מהודרים, ורוצה להמתין שעה או שעתיים
עד שיגיע לידו ד' מינים מהודרים אי
שפיר דמי להמתין, והביא שם את דברי הגמ'
דיבמות הנ"ל דאמרינן שהויי מצוה לא
משהינן דמשמע דהוא אפילו במקום שאם ימתין
יקיים מצוה מן המובחר, אולם כתב דיש
לדחות זאת דשאני התם דחכמים תקנו כן שלא
להשהות המצוה אע"פ שאם ימתין יקיימנה מן
המובחר כדי שלא לעגן את בת ישראל כי הרבה
חשו חז"ל לזה לתקנת בנות ישראל, וגם
שיש ספק שמא לא יבוא האח ממדינת הים וכן
שמא כשהקטן יגדל ירצה רק לחלוץ וע"כ לא
משהינן, ואחר שפלפל בזה טובא ממקומות
שונים בש"ס, העלה במסקנא כדברי תרומת הדשן
הנ"ל דכל שברור לו שאם ימתין יוכל
לקיים אח"כ המצוה בהידור, כי הא דנידון דידיה
בענין ד' המינים אם ברור לו שיבוא לפניו
אח"כ יותר מהודרים יש לו להמתין כדי
לקיים המצוה מן המובחר. וע"ע בדבריו
(שם) שהביא את דברי שו"ת בית יעקב (סי' קמב)
שכתב לחלק דלעולם הא דאמרינן דאין משהין
המצוה לעשותה יותר מן המובחר היינו דוקא
כדי להשהותה לזמן מרובה שחוששים שמא ימות
ולא יקיים בסוף המצוה כלל, והיינו טעמא
נמי דהגמ' ביבמות דלא משהינן החליצה וכו'
דחיישינן שמא ימות גם הוא ולא יקיים
המצוה כלל, אבל אה"נ לזמן מועט מותר
להשהות. אולם השבות יעקב כתב לחלוק עליו
דלעולם אין חילוק בין זמן מועט לזמן מרובה,
אלא כל שודאי לו שבסופו של דבר תבוא
לידו המצוה מן המובחר מותר להשהותה גם
לזמן מרובה, ולחשש שמא ימות לא חיישינן
דהוא חשש רחוק, והא דביבום אין משהין
אין החשש משום מיתה, אלא כיון שבעצם הדבר
יש ספק אם יבוא לידי המצוה דשמא לא ירצה
לייבם שאי אפשר לדעת את דעתו ולכן למה
להמתין. ע"ש. [וראה בשו"ת צמח
צדק (סי' קכז) שכתב נמי לדחות הראיה מהגמ' דיבמות
כעין זה די"ל שאני התם דאין להשהות
המצוה משום עיגון שלא להשאיר היבמה תלויה ללא
פתרון עד שיגיע האח. ע"ש]. ומבואר
מהכי דהרב שבות יעקב והרב בית יעקב פליגי אם
יש להמתין לקיים המצוה מן המובחר אף זמן
מרובה או רק לזמן מועט, דלדעת השבות
יעקב דיש להמתין אפילו לזמן מרובה, אבל
הרב בית יעקב ס"ל דיש להמתין רק לזמן
מועט, אבל לא לזמן מרובה.
גם ראיתי עתה לגר"י עמדין בס' מור
וקציעה או"ח (סי' כה ד"ה ואי משום) שעמד להעיר
על דברי המג"א (הנ"ל) שביאר
בדברי הרמ"א דלהכי כתב דיניח התפילין ולא ימתין עד
שיביאו לו הטלית, כדי שלא להשהות המצוה
אע"פ שאם ימתין יוכל לקיים המצוה מן
המובחר להתעטף בטלית קודם הנחת התפילין
וכו', דהא ליתא כלל, דטעמא דלא משהינן לא
שייך אלא לזמן מרובה דחיישינן למיתה,
אבל לא לזמן מועט, דהא אהא סמכינן בקידוש
לבנה להמתין למוצאי שבת וכדעת תרומת הדשן.
ולכן ביאר שם דלעולם בודאי שיש להמתין
על הטלית אם אפשר שיביאו לו מיד אע"פ
שאינה מזומנת לו עתה בביתו, והרמ"א מיירי
בגוונא שהתפילין בידו ממש ולכן כיון שכבר
באה המצוה לידו ממש לא ישהה אפילו זמן
מועט. ע"ש. ומדבריו אלה של היעב"ץ
עולה דס"ל בפשיטות כדברי הרב בית יעקב הנ"ל
דדוקא לזמן מועט לא חיישינן להמתין כדי
לקיים המצוה מן המובחר, אבל אה"נ לזמן
מרובה אין להמתין דחיישינן שמא ימות וכו'.
ומדבריו עולה עוד חילוק זה הוי אף
לדעת תרומת הדשן, דהא בפשטות מהר"י
עמדין ס"ל כתרומת הדשן, וכמו שהזכיר את דבריו
ואת דעתו של תרוה"ד בפשיטות ולהביא
ממנו ראיה, ואפ"ה כתב לחלק כן בין זמן מועט
לזמן מרובה ומשמע דאף לדעת תרומת הדשן
מיירי. וק"ל. ודו"ק היטב. [וראה גם היטב
בדברי היעב"ץ גופיה בשו"ת שאילת
יעב"ץ (ח"א סי' יח) שג"כ עולה ומתבאר מדבריו שם
שמחלק בין זמן מועט לזמן מרובה, דבזמן
מרובה אמרינן דאין להמתין ע"מ לקיים המצוה
בהידור דחיישינן למיתה, אבל בזמן מועט
יש להמתין. יעו"ש. וראה גם בדברי מר אביו
הגאון חכם צבי בשו"ת חכם צבי (סי'
קו) שג"כ עולה ומתבאר מדבריו הכי דמסכים
לחילוק זה דבין זמן מועט לזמן מרובה,
ושם מבואר בדבריו להדיא שכן הוא מפרש נמי