* * * *
* * * * * * *
* * * *
* * *שו"ת עטרת פז חלק ראשון כרך ב -
יו"ד, הערות סימן יב הערה ג
והנה במאי דכתב התורת חיים דהכותב ס"ת
ואבד ממנו דאינו מקיים מצות כתיבת ס"ת,
עי' בשו"ת ארץ צבי פרומר ח"ב
(בחידושי מס' בבא מציעא כט ע"ב אות פז, דף שח ע"ב
בספר) שהקשה מהא דאיתא בגמ' בב"מ
(שם) אמר שמואל המוצא תפילין בשוק שם דמיהם
ומניחם לאלתר, מתיב רבינא מצא ספרים וכו'
גוללן אין שם דמיהם ומניחן לא, ותירצה
הגמרא וכו'. ע"כ. וקשה דמאי קושיא
מענין ס"ת דאמרינן דגוללן ולא מוכרן, שאני ספר
תורה דלהכי לא התירו לשום דמיהם ולמוכרן
כדי שלא לבטל המצוה מן הבעלים וכהא דכתב
התורת חיים (הנ"ל) דאם מוכר ס"ת
שכתב מבטל מצות "ועתה כתבו לכם", משא"כ בתפילין
דלהכי שרי למוכרן שהרי כל זמן שהתפילין
ביד המוצא בלא"ה אין הבעלים יכולים לקיים
מצוותן ובלא"ה יצטרכו לקנות תפילין
אחרים ולהניחם ועל כן אמרינן שם דמיהם
ומניחן. וכתב לתרץ די"ל דזה הוי
כמו דאיתא בגמ' בב"ק (סח ע"ב) גזל ולא נתייאשו
הבעלים שניהם אינם יכולים להקדישו זה
הגזלן לפי שאינו שלו והנגזל לפי שאינו
ברשותו, וה"ה בגוזל ס"ת מאחר
דאין הנגזל מקיים המצוה כיון שאינו ברשותו, וכן נמי
אבידה חשובה אינו ברשותו דזה שאבד ממנו
הס"ת אינו מקיים בלא"ה המצוה. ולכן שפיר
מקשה הגמרא דאפשר למכור הס"ת דהא
כבר נאבד מהבעלים ובלא"ה אינו מקיים המצוה.
עכ"ד. ע"ש.
והן אמת דדבר זה נמי מפורש בתורת חיים
הנ"ל שכתב שם, יחיד שכתב ס"ת לעצמו וא"כ
נאבדה פשיטא שצריך לכתוב לו ס"ת
אחרת. ע"כ. והרי מפורש בדבריו דכל שנאבד ממנו
הס"ת בטלה ממנו המצוה, ולפי דבריו
אייתי ליה שפיר נמי דברי הגמ' דבב"מ הנ"ל.
והנה התורת חיים (שם) הביא ראיה להוכיח
דבנאבד אינו יוצא יד"ח ובטלה לה המצוה
ממנו, ממאי דכתב הרמב"ם (פ"ג
מהל' מלכים ה"א) גבי מלך, "בעת שישב המלך על כסא
מלכותו כותב לו ס"ת לעצמו יתר על
הספר שהניחו לו אבותיו, ואם לא הניחו לו אבותיו
או שנאבד כותב שני ספרי תורה" וכו',
ומזה יש לדייק דיחיד נמי כשנאבדה לו ס"ת שלו
דצריך לכתוב לו ס"ת אחרת, דבס"ת
שמניח המלך בבית גנזיו אין לחלק בין יחיד למלך
לענין אבידה. עכ"ד. ע"ש. והנה
לכאורה י"ל ע"ז דמאי אכפת לן דאבד הס"ת ממנו, לא
מבעיא לדעת הרא"ש (הנ"ל) דעיקר
הענין הוא ללמוד בס"ת וכנ"ל, א"כ מה לי הכא מה לי
התם, הרי בס"ת זה שמצאוהו יקראו
בו ומתקיימת בו המצוה. [ועי' בשו"ע חו"מ (סי'
רסז סעיף כ) דהמוצא ספרים קורא בהם אחת
לשלשים יום וכו'. יעו"ש]. אלא אף לדעת
הרמב"ם דאיכא מצות עשה בעצם כתיבת
ס"ת ואינו ענין ללמוד בו, נמי י"ל דסו"ס כיון
דס"ת זה קיים ועומד מדוע תתבטל מצותו
סו"ס הרי כתב את הס"ת והוא קיים, והא דכתב
הרמב"ם בהל' מלכים (הנ"ל) דבנאבד
כותב לו ס"ת אחר, י"ל דמיירי בנאבדה לגמרי כגון
שבלה או נשרף ח"ו שהוא אינו נמצא
בעולם כלל, ואם היא רק אבודה ממנו אבל נמצאת
אצל אחרים י"ל דלא בטלה המצוה.
וכן מצאתי כיו"ב בדעת קדושים הל'
סת"ם (סימן ער סק"ז) שכתב, שמעתי שבבית אפרים
[חיו"ד סימן סג] כתב בשם הרמב"ם
שבס"ת שמקיים בה מצות עשה דכתיבת ס"ת כשאבדה
ממנו נפקע קיום המצוה, ואולי י"ל
כל שישנה בעולם וכ"ש שיש קורין בה הו"ל כבודו
של הס"ת, שהרי כותב ספרים ומשאילן
לאחרים הו"ל מצוה [כדאיתא בכתובות נ ע"ב], וכן
איבד סלע ומצאו עני ג"כ צד זכות
איכא בכך, ו "נאבד" שכתב הרמב"ם י"ל דהיינו
אבידה מהעולם כפ"ב דכתובות, מאי
איבדה? באור [באש], כן י"ל מסברא. ע"ש. והרי
שרוצה לבאר את דברי הרמב"ם דמיירי
דהס"ת נאבד מן העולם לגמרי. [ואמנם קצת יש
להתיישב בדברים שהביא הדעת קדושים בשם
הבית אפרים, ממה שמבואר בגוף תשובת הבית
אפרים שם. וראה גם בגידולי הקודש שם
(סימן ער סק"א) מש"כ בשם הבית אפרים בענין
זה. יעו"ש. וצ"ב]. וכן מצאתי
גם במנחת חינוך (מצוה תריג אות ה) שעמד לדייק מדברי
הרמב"ם (בריש הל' ס"ת) שכתב
מצות עשה לכתוב ס"ת לעצמו וכו' דמזה משמע לכאורה
דבכתב קיים לגמרי המצוה אף שמכרו אח"כ
או נאבד דהמצוה רק פעם אחת לכתוב והא
כתבו, אולם אח"כ הביא את דברי הרב
תו"ח הנ"ל שבנאבד בטלה המצוה ושדייק כן נמי
מדברי הרמב"ם בפ"ג בהל' מלכים
ה"א, אולם המנחת חינוך דחה זאת די"ל ד "נאבד"
היינו שבלה הס"ת, אבל אם נגזל מאיתו
הס"ת אפילו שנתייאש ממנו כל זמן שלא קנהו
חבירו באיזה קנין הוי עדיין שלו וכל היכא
דאיתיה דידיה הוי דאף שאינו ברשותו שלו
הוי, א"כ בכה"ג אין צריך לכתוב
אחר כי עדיין מקיים המצוה במה שיש לו. וצ"ע. ע"ש.
והרי דדחי ליה נמי די"ל דהרמב"ם
בנאבד לגמרי מיירי. [ועי' בהגהות מנח"ח השלם (שם
אות יב) שכתב להביא ראיה דבנאבדה ממנו
עדיין לא פקעה המצוה, וכל היכא שמעיקרא
היה לשמו יצא כבר יד"ח ואפילו מכרה
או הקדישה, והראיה מדאמרינן בגמ' (מנחות ל
ע"א) "הלוקח ספר תורה מן השוק
כחוטף מצוה מן השוק" משמע שאינו אלא כחוטף מצוה
שכבר היתה בעולם, ומשמע נמי דמצות הכתיבה
גבי המוכר אישתאר. ע"ש]. וראה עוד
לגר"מ אריק בס' מנחת פיתים יו"ד
(סי' ער) שכתב נמי דאף בנאבד הס"ת יוצא יד"ח של
מצוה זו דכתיבת ס"ת. ע"ש. וגם
הגר"י אלחנן בשו"ת באר יצחק (חיו"ד סי' יט) כתב
כיו"ב דנראה עיקר כדעת הרב פרדס
דוד דחולק על התורת חיים ולעולם אף בנאבד הס"ת
יצא יד"ח, ופלפל שם בעומק להוכיח
דהכי הוי דינא. ע"ש. וע"ע בבני יונה (סימן ער
סעיף א) שהגדיל לומר דאפילו נאבד הס"ת
מן העולם לגמרי כגון שנשרף או נקרע ח"ו
ג"כ יצא יד"ח המצוה, דכיון
דהמצוה היא בכתיבת הס"ת המצוה דעביד עביד ואי אפשר
להפקיע אותה ממנו למפרע. ע"ש.
וגם בשו"ת התעוררות תשובה (חיו"ד
סימן קמז) עמד על דברי הרמב"ם הללו בהל' מלכים
(הנ"ל) שהביא ממנו התו"ח ראיה
דמדכתב דבנאבד הס"ת מהמלך צריך לכתוב ס"ת אחר,
משמע לכאורה דגם גבי הדיוט בנאבד נתבטלה
המצוה. וכתב ההתעו"ת לדחות דאין משם
ראיה לגבי ענין מצות כתיבת ס"ת דהדיוט,
דהא קשה על הרמב"ם שפסק דאם הניחו לו
אבותיו [למלך] ס"ת דאינו חייב לכתוב
אלא ס"ת אחר, והרי אף ההדיוט לא סומך על ס"ת
שהניחו לו אבותיו, וא"כ אף המלך
אע"פ שהניח לו אביו ס"ת יהיה חייב לכתוב שני
ספרי תורה ומדוע סומך על מה שהניחו לו
אבותיו. והכסף משנה (שם) מיישב דהן אמת
דכל יחיד הן הדיוט והן המלך אינם יוצאים
בס"ת שירשו מאבותיהם אלא צריכים לכתוב
להם לעצמם, רק המלך כשיושב על כסא מלכותו
כותב לו עוד ס"ת מפני שנאמר בו "וכתב
לו את משנה התורה" שיהיה לו ס"ת
כפול שיוצא בהם ידי חיוב של הדיוט ושל מלך, אם
ירש ס"ת מאבותיו מספיק לכתוב רק
ס"ת אחד אחר ובכתיבתו זו יוצא ידי חובה של שניהם
של הדיוט ושל מלך, וס"ת הראשון די
אפילו הוא משל אבותיו בירושה דבזה יקיים שיהיה
לו השני משנה תורה. ולפ"ז אם היה
לו כבר ס"ת ונאבד אין די במה שכותב לו אחד
בתורת הדיוט שמוטל על כל אחד ושיצא בזה
גם מתורת מלך, כי בשעת כתיבתו צריך להיות
משנה תורה והיינו שיהיה ס"ת זה כפול,
ולפ"ז אם נאבדה לו הראשונה אחר שכתב השניה
ואז נאבדה הראשונה שהיא כנגד כל הדיוט
שצריך לכתוב, או הדיוט שאבד לו ס"ת שכתב
י"ל שכבר יצא במה שהיה לו ס"ת
וא"צ לכתוב אחר. ע"ש.
וראה גם בשו"ת מהר"ם יפה (סימן
קד) שהביא את דברי התו"ח וכתב לפקפק בראייתו מדין
מלך שי"ל דדוקא ס"ת דמניח המלך
בבית גנזיו שאין בה אלא מצות הויה לכך בעינן
שתהיה אצלו תמיד לעולם לאפוקי נאבדה,
אבל בהדיוט שכתוב "כתבו לכם" צריך שיכתבנה
משלו וכיון שהכתיבה היא מצוה סגי בהכי
ואפילו נאבדה אמרינן שכבר קיים המצוה. ויש
להביא לזה ראיה נמי מהגמ' במגילה (כז
ע"א) דהתירו למכור ס"ת כדי ללמוד תורה או
לישא אשה ואם בנאבד אזדא המצוה היאך התירו
לו למכור הס"ת עבור מצות אלו והרי הוא
מבטל בזה מצות עשה של כתיבת ס"ת
בקום ועשה בשביל מצוה אחרת ולא מצינו כיו"ב
דשרי, וא"כ משמע דבהדיוט מה שכתב
לעצמו הס"ת כבר קיים בזה המצוה. ע"ש. וכן כתב
להעיר כיו"ב בס' אניה דיונה (מאיל
המילואים סי' ער דף ג ע"ב) דיש לחלק בין ס"ת
דמלך להדיוט דשאני מלך דכתיב גביו
"וכתב לו את משנה התורה הזאת" ומשו"ה אפילו
שכתב אם נאבד צריך לכתוב חדש כיון ד
"משנה" בעינן שיהיה לו שני ספרי תורה, משא"כ
בהדיוט כיון שכתב לעצמו ס"ת אפילו
נאבד אח"כ כבר נתקיימה המצוה במה שכתב הס"ת,
וראיה נמי מהגמ' דמגילה (הנ"ל) דמשמע
מהכי דבכתיבת הס"ת סגי שבזה מקיים המצוה
אע"ג שאח"כ נאבדה ממנו או מכרה.
ע"ש. וכן כתב להשיב על דברי התורת חיים מהגמ'
דמגילה הללו במנחת חינוך (מצוה תריג)
דכיצד שרינן למכור ס"ת לצורך לימוד תורה
ונשיאת אשה והרי ע"י שמוכר מבטל
את מצות הס"ת שלו אלא ודאי דלא מבטל המצוה בהכי.
וכן עמד לדחות שם הראיה מדברי הרמב"ם
בדין נאבד דגבי מלך כדחית המפרשים הנ"ל,
דגבי הדיוט בכתיבה תליא מילתא א"כ
כיון שכתב וקיים המצוה לא איכפת לן במה שנאבד,
אבל שם גבי מלך המצוה היא שיהיה מצוי
אצלו תמיד וכו'. ע"ש.
וכן נמי בשו"ת מהר"י אשכנזי
(חאו"ח סי' ז) כתב לדחות את ראית התו"ח מדין מלך
די"ל דדוקא במלך צריך שיהיה לו בתמידות
שני ס"ת אחד להניח בבית גנזיו ואחד לקרות
בו כל ימי חייו, וכשנאבד אחד מהם הרי
אין לו אלא אחד, ומקרא מפורש הוא "וכתב לו
את משנה התורה" דהיינו שני ספרי
תורה בתמידות, משא"כ הדיוט שעיקר מצותו שיכתוב
לו ס"ת ומיד כשכתב קיים המצוה ואם
נאבד ממנו אח"כ לא נפקעת ממנו המצוה שקיים כבר
ויוכל ללמוד בשל אחרים. וסיים שם: ומה
שפשוט לתו"ח שלא נתקיימה המצוה בשעת כתיבה
לא ידעתי מנין לו דבר זה ואדרבא לדידי
פשיטא לי שעיקר המצוה בכתיבת ס"ת חדש ובזה
קיים מצותו וראיה לזה ממגילה (כז ע"א)
הנ"ל דמוכרין ס"ת וכו'. עכ"ד. ע"ש. וראה
גם למו"ר שליט"א בשו"ת
יבי"א הנדפ"מ ח"ז (חיו"ד סי' כה אות א) שכתב נמי לדחות
מדנפשיה ראיה זו של התורת חיים דשאני
התם במלך דכתיב "והיה כשבתו על כסא ממלכתו
וכתב לו את משנה התורה הזאת" ודרשינן
בסנהדרין (כא ע"ב) דהיינו שתי תורות,
ומבואר בפירוש הרא"ם (פרשת שופטים
יז יח) דהא דלא כתיב "שנים" מפני שכבר כתב לו
ס"ת אחד כשהיה הדיוט כמו שיש חיוב
על כל איש ואיש לכתוב ס"ת לעצמו, ועכשיו שמלך
אין לו לכתוב אלא ס"ת נוסף על הראשון,
וזה שהיה לו בהיותו הדיוט מניחו בבית
גנזיו וזה שכתב לו אחר שמלך יהיה עמו
תמיד וכו', אבל אם לא היה לו ס"ת לעצמו
קודם שמלך או שאבד צריך שיכתוב לו אחר
שמלך שני ספרי תורה שנאמר "וכתב לו את
משנה התורה". ע"כ. ולפ"ז
לגבי הדיוט י"ל שכיון שכתב ס"ת אפי' נאבד אח"כ כבר קיים
המצוה וא"צ לכתוב לו ס"ת אחר,
דרק גכי מלך צריך שיהיה לו ב' ספרים בכל עת ואחד
מהם הוא הס"ת דהדיוט. ע"ש.
וראה עוד בפתחי תשובה חיו"ד (סימן
ער סק"ג) שאחר שהביא שם את דברי התורת חיים
דס"ל דבנאבדה בטלה המצוה ציין דבס'
פרדס דוד (פר' כי תצא) חולק על התורת חיים
והוכיח מדברי הרמב"ם דיחיד שכתב
ס"ת משלו ואח"כ נאבדה דיצא יד"ח ואין צריך לכתוב
אחרת. ועוד כתב הפ"ת דגם בספר תורת
נתנאל מהגאון בעל הקרבן נתנאל שעל הרא"ש (פר'