למעלה
והן אמת כי הלום ראיתי להגרי"מ עפשטיין
בס' ערוך השולחן בחאו"ח (סי' שיח סעיף כ
כא) שעמד לדייק מדברי הרמב"ם (פכ"ב
דשבת ה"ח) שכתב דתבשיל שנתבשל קודם השבת או
נשרה בחמין מלפני השבת אע"פ שעכשיו
הוא צונן מותר לשרותו בחמין, ומשמע מדבריו
אלו דשרי לשרותו אפילו בכלי ראשון דאל"כ
היה לו לבאר כדי שלא נכשל בהלכה והרי
קיי"ל דכ"ר מבשל, אלא באמת
יש לדקדק מדבריו אלו של הרמב"ם דס"ל דגם כלי ראשון
אינו מבשל מן התורה אלא דוקא כשהקדירה
עומדת ע"ג האש, והמשיך ערוה"ש וכתב שם,
ודבר זה מבואר בירושלמי פר' כירה (הלכה
ה) שאומר שם אין לך חלוט ברור אין לך
תבשיל ברור אלא כל שהאור מהלך תחתיו,
ומקודם לזה (שם בהלכה ד) אומר עשו הרחקה
לכלי ראשון ולא עשו הרחקה לכלי שני, כלומר
דחכמים אסרו כלי ראשון משום הרחקה.
ומש"ס שלנו מבואר ג"כ הכי דעל
משנה דהאלפס והקדירה (מב ע"ב) אומר הש"ס לחד לישנא
תני רבי חייא מלח אינו כתבלין דאפילו
בכ"ר נמי לא בשלה והיינו דאמר ר"נ צריכא
מילחא בישולא כבישרא דתורא ע"ש והרבה
תימא דא"כ מותר מן התורה לבשל בשרא דתורא
ומילחא בתמיה, אלא ודאי דכלי ראשון לא
בשלה אבל כשעומדת על האור בשלה. והרמב"ם
ביאר זה (שם בדין ו) במילות קצרות וז"ל:
וכן קדירה רותחת אע"פ שהורידה מעל האש
לא יתן לתוכה תבלין אבל נותן לתוכה מלח
שהמלח אינו מתבשל אלא ע"ג אש גדולה.
עכ"ל, הרי להדיא כדברינו. עכ"ד.
ע"ש. ומדבריו אלו של ערוך השולחן חזינן דס"ל כי
לעולם ליכא הכא פלוגתא בין הבבלי לירושלמי
ותרוויהו בחד שיטה קיימי דכ"ר אינו
מבשל מדאורייתא אלא רק כשהוא עומד ע"ג
האש ממש, והוסיף לבאר דהרמב"ם ג"כ פוסק
הכי, ולפי המבואר לעיל דבריו אלה הם נגד
דברי הר"ן שכתב להדיא דאיכא פלוגתא בדבר
זה בין הבבלי לירושלמי. וראה עוד בדבריו
של ערוה"ש (שם סי' שיח) שהוסיף וכתב
אח"כ (בסעיף לט) וז"ל: כבר
נתבאר דכ"ר מבשל וביארנו (בסעיף כ) דמדברי הרמב"ם
מתבאר דזהו מדרבנן ומן התורה אינו מבשל
אלא בעומדת על האש ושכן מתבאר מהש"ס
וירושלמי ע"ש, אבל מדברי הטור ושו"ע
לא משמע כן והגם דלא דקדקו לחלק בין
דאורייתא לדרבנן מ"מ משמע משטחיות
דבריהם דהוי בישול גמור מן התורה, וכן משמע גם
מדברי רבותינו בעלי התוס' בשבת (מב ע"ב
ד"ה אבל) וכן בשארי מקומות, אבל מדברי
רש"י (שם) משמע להדיא כדברי הרמב"ם
שכתב בד"ה בכלי, ומותר ליתן אפילו בכ"ר
משהעבירו מן האור עכ"ל הרי שהפריש
בין זה לזה, והר"ן שם כתב דהירושלמי סובר כן
ולא הש"ס שלנו ע"ש, ולענ"ד
צ"ע שהרי גם בש"ס שלנו משמע להדיא כן וכמ"ש בסעיף כא
(הנ"ל). עכ"ד ערוה"ש.
ע"ש. ומבואר הכא דבאחרית דבריו נתעורר מדברי הר"ן שכתב
דאיכא בענין זה פלוגתא דהבבלי והירושלמי.
וראה עוד בדבריו של ערוה"ש בחלק יו"ד
(סי' סח סעיף כד) שעמד שם ג"כ בענין
זה דכ"ר שאינו על האש אם מבשל מדאורייתא
וכתב לדייק מדברי ר"ת דס"ל
נמי דכ"ר שאינו ע"ג האש אינו מבשל מדאורייתא. ע"ש.
ועכ"פ לפי מאי דחזינן מרוב דברי
הראשונים הנ"ל נראה דס"ל דכ"ר מבשל מדאורייתא.
ע"ש. ועכ"פ לפי מאי דחזינן
מרוב דברי הראשונים הנ"ל נראה דס"ל דכ"ר מבשל
מדאורייתא בכל גווני, ואפילו כשאינו עומד
ע"ג האש.
הן אמת כי עתה ראיתי לגאון האדמו"ר
מסוכטשוב בס' אגלי טל (במלאכת אופה סימן כג
סק"ב) שאחר שעמד שם קודם (בסק"א)
על דברי הר"ן הנ"ל בפרק כירה שכתב דגמרא דידן
ס"ל דכ"ר מבשל בישול גמור גם
כשאינו עומד ע"ג האש ופליג על הירושלמי, וקרבן העדה
הקשה על הר"ן דמנא ליה לשוויי פלוגתא
בין הבבלי לירושלמי דאפשר דגם לתלמוד דידן
אינו חייב חטאת בכ"ר שאינו ע"ג
האש, ואח"כ המשיך האגלי טל וכתב, ויותר מזה שגם
מהרמב"ם משמע דאין חיוב בכ"ר
מן התורה שדין נתינת תבלין לתוך הקדירה כתבו הרמב"ם
כפכ"ב מהל' שבת בין השבותים וכתבו
בלשון לא יתן, וכן איסור נתינת מים כנגד
המדורה כתבו בלשון אסור וכללא כייל הרמב"ם
בפ"א מהל' שבת שבמקום שאמר "אסור
לעשות כך" או "אין עושין כך"
מכין אותו מכות מרדות ואינו אלא מדרבנן הרי דס"ל
דבישול דכ"ר הוא רק מדרבנן, והיינו
משום דס"ל כירושלמי דאין בישול ברור אלא אם
האור מהלך תחתיו, ועל כן בכ"ר שאינו
ע"ג האש פטור, וכן כנגד המדורה דאין האש
תחתיו, ואם היה נוגע הקדירה באש אף מן
הצד ודאי דינו כמו תחתיו אך כנגד המדורה
דפירש הרא"ש מרחוק שאינו נוגע כלל
באש אינו בישול מהתורה, ותמהני שלא ראיתי בשום
ספר שמביא ראיה מהרמב"ם הנ"ל
דסבירא ליה דבישול דכלי ראשון אינו מהתורה. עכ"ל.
ואח"כ המשיך שם וכתב, דאע"ג
דמהגמ' בחולין דאמרינן שמא יעלה באלפס רותח משמע
דבישול דכ"ר אף שאינו על האש הוי
מדאורייתא דאל"כ אכתי הוי גזירה לגזירה, הרי
כבר דחה הפמ"ג ביו"ד סי' סח
די"ל דבעודו על האור יתן לתוכו גבינה. ע"ש. עכת"ד
האגלי טל. יעו"ש. וחזינן מדבריו
אלו חדא דאף איהו רצונו לומר דהרמב"ם ס"ל דכ"ר
שאינו ע"ג האש דאינו מבשל מדאורייתא,
והוא כאשר כתב ג"כ הגרי"מ עפשטיין בס'
ערוה"ש (הנ"ל) לבאר בדעת הרמב"ם
וב' נביאים נתנבאו בסגנון אחד. (ומה שכתב האגלי
טל שלא מצא כן בשום ספר היינו משום דשניהם
היו בערך באותו זמן ואפשר שלא ראו זה
את זה. וק"ל). אולם עוד מילתא חזינן
מדבריו דעמד להסכים עם דברי הפמ"ג (ביו"ד
סי' סח) שכתב לבאר את דברי הגמ' דחולין
דאמרינן "שמא יעלם באילפס רותח" דהיינו
שהוא אילפס שע"ג האש, אמנם כבר כתבנו
לעיל דלכאורה הא הוי מילתא דלא שכיחא שיביא
אדם ע"ג שולחנו את האש ויניח ע"ג
את האילפס, דהרי ע"ג שולחנו מיירי התם
וכדאמרינן "אסור להעלותם על השלחן",
וכבר אמרו בערובין (סג ע"ב) ועוד דבמילתא
דלא שכיחא לא גזור רבנן. אולם מ"מ
הא חזינן דהפמ"ג עומד לבאר כן בגמ' והאגלי טל
הסכים עמו לבאר כן. (ואמנם עי' בפרי מגדים
יו"ד (סי' סח במשב"ז סוף דין ב') ששם
עמד לדייק מדברי הרמב"ם שכתב (פ"ט
דשבת ה"ג) המבשל בתולדת חמה פטור דמינה משמע
דבתולדת האור חייב מדאורייתא דאל"כ
הו"ל גזירה לגזירה, ומזה משמע דהרמב"ם ס"ל
דכ"ר אף שאינו על האש מבשל מדאורייתא
וע"ש שהביא עוד ראיות. יעו"ש. וראה גם
בדברי הרמב"ם (בפ"ג דמעשרות
הט"ו) שכתב שם, השמן משירד לעוקה אע"פ שירד נוטל מן
העקל ומן הממל ומבין הפסין ונותן לקערה
קטנה ולתמחוי לתוך התבשיל אעפ"י שהוא חם
מפני שאינו מתבשל בכלי שני, ואם היה חם
ביותר כדי שיכווה את היד לא יתן לתוכו
מפני שהוא מתבשל, וע"ש בפי' הרדב"ז
שכתב ע"ז, דאיכא למידק דמשמע מדבריו דכלי שני
מבשל והרי קיי"ל בכל דוכתא דכ"ש
אינו מבשל וי"ל דלא איירי רבינו אלא בכלי שנתבשל
בו על האש והעבירו רותח אז הוא מבשל והיינו
דתנן אבל לא יתן לאלפס ולקדרה כשהן
רותחין, וז"ל הרמב"ם בפירוש
המשנה: ואסור לו לתת אותו בקדירה שבישל בה התבשיל כל
זמן שהיא רותחת לפי שהוא מתבשל לשם. ע"כ.
ולפ"ז שמבאר הרדב"ז בדברי הרמב"ם
דמיירי בכ"ר שהעבירו מעל האש ועל
הא קאמר שהוא מבשל, משמע דס"ל דלעולם כ"ר אף
שאינו ע"ג האש מבשל מדאורייתא. אולם
יש להשיב על זה ובפרט שהרדב"ז הביא שם עוד
תרוץ דלעולם י"ל דמיירי בכלי שני
ואע"ג דקיי"ל דכלי שני לא מבשל ענין קביעת
מעשרות שאני. ע"ש. וראה גם במלאכת
שלמה במשניות (פ"א דמעשרות מ"ז) שג"כ העמיד את
דברי המשנה הנ"ל דמיירי בכלי שני.
ע"ש. וע"ע היטב באמרי בינה (בדיני בשר וחלב
סוס"י ג) ובחזו"א (מעשרות סי'
ד סקי"ח) ובחזו"א על הרמב"ם (הל' מעשר פ"ג הט"ו).
ע"ש. ואכמ"ל בזה).
והנה אם כנים הדברים לבאר בדעת הרמב"ם
כדברי האגלי טל וערוה"ש דהרמב"ם ס"ל דכ"ר
שאינו ע"ג האש דאינו מבשל מדאורייתא,
לכאורה יש לבאר את דברי הרמב"ם (בפ"ט
מהלכות מאכלות אסורות הלכה כ) שכתב שם,
אסור להעלות העוף עם הגבינה על השולחן
שהוא אוכל עליו גזירה משום הרגל עבירה
שמא יאכל זה עם זה, אע"פ שהעוף בחלב אסור
מדברי סופרים. עכ"ל. ע"ש. ולכאורה
מדוע הרמב"ם לא נקט לה כדברים המבוארים בגמ'
דחולין הנ"ל (קד ע"ב) דאמרינן
התם דאסור להעלות בשר עם גבינה על השולחן שמא יעלם
באלפס רותח, ובאמת מצאתי בס"ד להגר"י
איבשיץ בכריתי ופליתי ביו"ד (סי' פח סק"א)
שעמד שם בהערה זו על הרמב"ם דמדוע
שינה מדברי הגמ', וכתב לתרץ די"ל דהרמב"ם ס"ל
דכל זה לר' יוסף דדייק התם בגמ' בשר בחלב
דאורייתא דאל"כ הא הוי גזירה לגזירה
דאינו אסור מן התורה רק דרך בישול ולכן
הוצרך לומר דיעלה באלפס וכו', אבל לפי
מאי דקיי"ל כאביי דבשר עוף בחלב
מדרבנן ומ"מ גזרינן גזירה לגזירה א"כ אצ"ל דחששו
לאלפס רק פשוט דיאכלנו יחד ואי דהוי דרבנן
מה בכך אף לאיסור דרבנן חששו וגזרו
הרחקה טפי ואייתי שפיר. עכ"ד. ע"ש.
ולפי הדברים הנ"ל יש להטעים יותר את הדברים,
דהרמב"ם ס"ל דעד כאן לא אמרינן
בגמ' גזירה שמא יעלם באילפס רותח אלא דוקא לדעת
רב יוסף דס"ל דלא גזרינן גזירה אלא
רק משום איסור דאורייתא, ולכן העמיד דבשר עוף
בחלב נמי הוי דאורייתא וממילא ס"ל
נמי דאלפס רותח דהוי כ"ר מבשל מדאורייתא אף
שהורד מעל האש. אבל לדידן (לפי שיטת הרמב"ם
לדעת המפרשים הנ"ל) דקיי"ל דאילפס
רותח כיון שאינו על האש לא מבשל מדאורייתא
וגם קיי"ל דבשר עוף בחלב הוי מדרבנן
ממילא אין כאן כבר שום חשש מדאורייתא,
אלא כולה גזירה הוי משום חשש דרבנן ובבשר
וחלב עשו בו הרחקה טפי משאר איסורים כיון
שכל אחד בפני עצמו היתר הוא הבשר לבד
והחלב לבד ואין בני אדם בדלים ממנו לפיכך
יש לחשוש בזה יותר, וכמו שפירש כיו"ב
הר"ן (בפרק כל הבשר ד"ה והא
דתני) והש"ך ביו"ד (סי' פח סק"ב) בטעם ענין חומרא
זו. יעו"ש, ולכן הרמב"ם לשיטתיה
דס"ל דכ"ר שאינו ע"ג האש דאינו מבשל מדאורייתא
לא תפס כלשון הגמ' שמא יעלם באלפס רותה
דזהו דוקא אליבא דרב יוסף דס"ל דכ"ר
שאינו ע"ג האש מבשל נמי מדאורייתא
וכנ"ל, אבל הרמב"ם דלא ס"ל הכי נמצא שלפי דעתו
כל חשש זה הוא רק משום איסורא דרבנן בלבד,
והוא נמי אשר נקט בלשונו הזהב "גזירה
משום הרגל עבירה שמא יאכל זה עם זה",
כלומר ומשו"ה גזרו בו אף במילתא דרבנן.
(וע"ע בפמ"ג יו"ד (סי'
סח במשב"ז סוף דין ב') שעמד לבאר שם די"ל שענין זה הוא
פלוגתא דתנאי בגמ' דידן אם כ"ר שאינו
ע"ג האש מבשל מדאורייתא. ע"ש. ומינה נמי
י"ל דהוא פלוגתא דאמוראי הכא בגמ'
דחולין רב יוסף ואביי וזהו הנ"מ בין הס"ד
והמסקנה, וכמו שבארנו בס"ד]. וק"ל
ודו"ק בכל הנאמר. (וראה גם בלחם משנה ברמב"ם
שם (פ"ט דמ"א ה"כ) ובשו"ת
שואל ומשיב מהדו"ק (ח"א סי' כב) ד"ה ובזה, שעמדו שם
ג"כ בדברי הרמב"ם הללו בהל'
מאכלות אסורות ששינה מדברי הגמ'. יעו"ש).
ושו"ר הלום שגם הגרי"מ עפשטיין
בס' ערוך השולחן בחיו"ד (סי' פח ס"ג) עמד על לשון
הרמב"ם בהל' מאכלות אסורות, וכתב
ע"ז דהוא תמוה דהרי בגמ' אמרו דהחשש הוא משום
בשר בהמה ושיעלה באלפס רותח, וכתב ליישב
דאולי כיון דדרך הפוסקים לקצר משום
דלדינא אין נ"מ בזה וכוונתו דהרמב"ם
נמי לעיקר דבר זה שמא יבוא לאכול זה עם זה
ומזה יבוא לאכול בשר בהמה עם גבינה ושיעלה
באילפס רותח. ואח"כ (בסעיף ד) הוסיף
וכתב ליישב כעין הדברים הנ"ל, דהרי
יש ב' משניות בענין זה בריש כל הבשר דשנינו
התם דכל מין בשר אסור להעלותו עם גבינה
על השולחן ובזה פלפלו בגמ' ואמרו גזירה
שמא יעלה באלפס רותח, אבל איכא עוד משנה
דב"ה אומרים דהעוף אינו עולה עם גבינה
על השולחן ולא ידענו מהו החידוש במשנה
זו, אלא דביאור הדברים הוא דמשנה ראשונה
שכללה כל מיני בשר ביחד שפיר פירש הש"ס
דגזרו שלא יבוא לידי איסור דאורייתא ובלא
זה לא היו גוזרים, אבל במשנה זו באו ב"ה
לומר דגם בעוף בלבד אסרו ולא מטעם בשר