*
* * * *
* * *
* * *
* * *
* * *
* *שו"ת עטרת פז חלק ראשון כרך
א - או"ח, מילואים סימן יב, אות ח - ד"ה וראה עוד בספר וכו'
בענין אשר הסתפקנו בדברינו שם
בענין תלישת צמר גפן בשבת, אי ליכא ביה משום קורע. והבאנו את דברי הגרש"ז
אויערבך שליט"א המוזכרים כס' שמירת שבת כהלכתה שאמר דלדעת הגר"ז דליכא קורע
רק כשמפריד גופים שנתחברו, אבל בדבר שהוא גוף אחד מעיקרו ליכא ביה קורע הכ"נ
הצמר גפן הזה הוא גוף אחד, וליכא ביה משום קורע. והזכרנו את דברי התפלה למשה שעמד
להעיר ע"ז דהרי לכאורה גם בצמר גפן הוי גופים נפרדים שנתחברו, שהרי הסיבים
הדקים של הצ"ג חוברו ע"י מכונות מיוחדות וכו'. ואמרנו ליישב את דברי
הגרשז"א דילמא ס"ל כדברי החת"ס בענין הנייר דאע"ג שהוא נעשה
מטחינת בלויי סחבות אינו מק"ט כיון שעתה פנים חדשות באו לכאן, והכ"נ יש
לומר כעת שבוללים ומערבין את הכותנה אחר שסורקין אותה היטב חשיב כפנים חדשות שבאו
לכאן, דהתוכן הראשון שלה שהיתה סיבין סיבין בטל, וחשיב כמקשה אחד מעיקרו. יעויין
בדברינו. והנה הלום ראיתי למו"ר מרן מלכא שליט"א בס' טהרת הבית ח"ב
הנדפ"מ (סי' יג, עמוד שמג), שעמד לדון שם באשה שעושה הפסק בטהרה בשבת, ושכחה
להכין צמר גפן תלוש מער"ש האם מותר לה לתלוש צמ"ג מהחבילה, או שמא יש
בזה איסור משום קורע. והביא שם מו"ר שליט"א את דברי הגרשז"א נר"ו
הנ"ל שלדעת הגר"ז דליכא משום קורע בדבר שהוא גוף אחד מעיקרו הכ"נ
הוי בענין הצמר גפן. והוסיף שם מו"ר שליט"א שכן מבואר ג"כ בשו"ת
מהר"ם בריסק ח"ג (סי' לה, אות ב) דלפי סברת הגר"ז ליכא משום קורע
בצמר גפן, ושכ"כ ג"כ בשו"ת ישכיל עבדי חלק ח (חאור"ח, סי' גל,
שאלה ב) שכשם שלדעת הגר"ז ליכא משום קורע בנייר כיון שהוא גוף אחד הכ"נ
בענין הצמר גפן. עכת"ד, יעו"ש. והנה מסתימת דברי מו"ר שלא עמד
להעיר כלום דלכאורה הכא בענין הצמר גפן לא הוי גוף אחד מעיקרו, שהרי המכונה מחברת
את הסיבים שהיו קודם לכן נפרדים וכו', מדשתיק מר ש"מ דניחא ליה. וא"כ
לכאורה אולי יש לבאר דהיינו טעמא דס"ל למר דלא חשיב הכא גופים נפרדים שנתחברו,
אע"ג דבאמת מעיקרא היו סיבים סיבים, דכיון שסורקין ואח"כ בוללין אותן
יחד חשיב בהכי כפנים חדשות שבאו לכאן והרי במצב זה של עכשיו הם נעשו למקשה אחת, וכמו
שביארנו בס"ד בדברינו בפנים. וק"ל.
All rights reserved © 2003 Harav Pinhas Zbihi